Login

Stoppen met piekeren, de 8 gouden tips

Piekeren, we doen het allemaal... We maken ons vaak druk over zaken en blijven daar maar over malen. Overdag, maar vooral ook als wij in bed liggen. Vele willen stoppen met piekeren omdat het een gewoonte wordt en ze niet meer de rust kunnen vinden, slecht slapen en vermoeid zijn. Piekeren leidt alleen tot niks, want het is een ander patroon dan denken en denken leidt juist tot oplossingen. Speciaal voor de mensen die er zelf wat aan willen doen heb ik een blog opgesteld met 8 gouden tips om zelf aan de slag te gaan met het stoppen met piekeren.

Wist je dat...

  • 1 op de 2 piekergedachtes zal nooit uitkomen? We maken ons dus vaak zorgen om niets.
  • 1 op de 10 piekergedachtes gaat over wat anderen over jou denken. Aangezien je hier geen invloed op hebt is het totaal onnodig om hierover te piekeren.
  • 1 op de 10 piekergedachtes gaat over zaken die buiten onze macht liggen zoals gezondheid, ziektes en rampen. Ook hier heb je geen invloed op dus kun je beter stoppen met piekeren.

De 8 gouden tips om te stoppen met piekeren

1. Acceptatie

Het allerbelangrijkste wat ik je mee kan geven om te stoppen met piekeren is het eerst te accepteren. Accepteer dat je piekergedachte uitkomt, zodat je vanuit daar kunt werken aan het verbeteren van deze piekergedachte. Je kan dan makkelijker de situatie gaan loslaten.

2. Herken het piekeren

Herken wanneer je het meest aan het piekeren bent. Probeer deze momenten te herkennen en probeer daarna je gedachten om te zetten naar positieve gedachten of zoek afleiding waardoor je niet hoeft te piekeren. Zodra je dit patroon herkent kun je aan de slag om te gaan stoppen met piekeren.

3. Delen

Deel je piekergedachtes met familie of vrienden die je in vertrouwen hebt. Vaak vinden mensen dit erg moeilijk, maar door er over te praten kun je het gaan loslaten en kunnen anderen je inzichten geven om hiermee aan de slag te gaan.

4. Leer te ontspannen

Leer om meer tot rust te komen. Ontspannen mensen piekeren namelijk niet en kunnen makkelijker omgaan met het nemen van beslissingen. De mindfulness oefeningen voor thuis kunnen je hier goed bij helpen.

5. Schrijf je zorgen op

Laat de piekergedachten niet in je hoofd ronddwalen, maar schrijf ze van je af. Leg een kladblokje met een pen naast je bed en schrijf al je piekergedachtes op voordat je gaat slapen. Ook als je 's-nachts wakker wordt en je hoofd gelijk begint te malen, schrijf dit dan gelijk op. Je zal hierdoor meer grip op de situatie gaan krijgen en een patroon gaan zien in je piekeren.

6. Zorg goed voor jezelf

Zorg dat je lekkerder in je vel komt te zitten. Eet gezond, ga sporten, beweeg voldoende en zorg voor een goede hygiëne. Als je beter in je vel zit kun je ook beter met piekeren omgaan.

7. Zoek afleiding

Als je bezig bent of geconcentreerd aan het werk bent, zul je minder snel gaan piekeren. Zorg dat je voldoende activiteiten gedurende de dag hebt om niet te hoeven piekeren. Ga lekker sporten, wandelen of klussen in huis. Maak jezelf nuttig, wat je ook gelijk een goed gevoel geeft. Hierdoor gaat je energie ook op aan nuttige zaken en niet aan het piekeren.

8. Leer om beslissingen te nemen

Als je gaat piekeren over een bepaalde keuze, maak dan een beslissing in deze keuze. Het eindeloos blijven piekeren over wat de juiste keuze zal zijn zal je niet verder helpen en je zal merken dat je dit dan vaker bij andere keuzes gaat krijgen. Accepteer de keuze en de eventuele gevolgen, maar blijf er zeker niet mee rondlopen!

Ga aan de slag met jezelf

Stoppen met piekeren begint bij acceptatie en herkenning. Het zal een proces zijn wat niet in 1 dag of in 1 week zal veranderen, maar door de tips dagelijks toe te passen kun je het oude patroon wel gaan doorbrekeken. Wil je meer individuele aandacht voor je piekerproblemen, dan kun je het beste contact met mij opnemen. Ik zal dan samen met jou gaan kijken hoe wij het piekeren kunnne stoppen en je weer beter in je vel kunnen laten voelen.

Ik sta klaar om al je vragen te beantwoorden. Bel mij op 06 55 76 36 04, stuur een mail naar info@mindfulness-dordrecht.nl of vul het contactformulier in.

 

terug naar vorige pagina

Contactgegevens

Patries Dekkers Training & Coaching Mindfulness | Compassie | CAREforTeachers NL | Mindfulness in Onderwijs en Gezondheidszorg | Burnout- en Reintegratiebegeleiding